Jaarclub Adrenaline uit Utrecht – Afrika – 2009

Vrijdag 1 mei begon onze lustrumreis. Na een paar uur bij te hebben geslapen (kwamen natuurlijk ‘s nachts aan) zijn we met 2 taxi’s Cairo gaan ontdekken. We zijn begonnen met een bezoek aan het Egyptisch museum. Daar konden we o.a. de inboedel zien van de piramides die we een dag later zouden bezoeken. Hierna zijn we naar Cairotower gegaan waar we een mooi uitzicht hadden op de grote stad en in de verte De Piramides! Na hier ook een broodje te hebben gegeten zijn we met busje naar de Khan al-Khalili bazaar gegaan. Daar hebben we een Egyptenaar ontmoet die ons meenam naar een klein fabriekje waar ze nog Mother of pearl boxen maakte met de hand. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan de Al-Azhar moskee. Ook daar weer een vriendelijke man die ons een rondleiding gaf. De volgende ochtend zijn we opgehaald met een super busje door Josri. Wat kan die man goed Nederlands!! We hebben een hele gezellige dag gehad en hij heeft ons veel laten zien en verteld. Ook hebben we een heerlijke -echt Egyptische- lunch gehad. Echt een super gids!

Na Cairo zijn we naar de Sinaiwoestijn gereden met het busje. Rond het middaguur kwamen we op de lunchplek aan. Daar hebben we met Rabia Barakat Selim kennisgemaakt die onze “gids” zou zijn in woestijn. Hij had ook twee mannen mee die ervoor zorgde dat het ons aan niks ontbrak. Na een klimtocht naar de Hathor Tempel -wat een indrukwekkende tocht was- stond in het kamp een echte Bedoeien maaltijd voor ons klaar. Toen het donker werd in de woestijn hebben we Europese muziek via ons meegenomen boxjes aan ze laten horen en hebben met z’n allen staan dansen, het was fantastisch om te zien hoe ze uit hun dak gingen. Rabia heeft ons ‘s avonds laat meegenomen naar de top van een zandberg en daar hebben we 10 minuten doodstil gelegen met elkaars handen vast om te genieten van de rust op een unieke plaats (het was voor hem waarschijnlijk ook een manier om zes meiden stil te laten zijn haha)

Na een bijzondere nacht in de woestijn zijn we met een jeep naar Dahab gereden. We hadden daar een super hotel, wel ver van Dahab (10-15 min. met auto) maar gelukkig zijn de taxi’s goedkoop in Egypte en is iedereen bereid je naar Dahab te brengen. We hebben gesnorkeld en gedoken en ‘s avonds heerlijk gegeten op de boulevard van Dahab. Hopelijk blijft Dahab zoals het nu is en wordt het nooit een massale badplaats. Het is uniek om z’n hippie uitstraling. Laatste avond zijn we als afsluiting van een mooie reis gaan stappen in Rush op de boulevard. De volgende dag was een lange vermoeiende reis terug naar Cairo, terug naar Nederland, maar we hebben het super gehad. We hebben de cultuur van Egypte kunnen opsnuiven en een paar dagen kunnen uitrusten op het strand, een top combinatie waar we het nog lang over zullen hebben.

Joost heel erg bedankt voor het regelen!